Tensiuni pe piața marilor festivaluri de muzică din Europa
După ce EXIT Festival a anunțat că ediția din 2025 va fi ultima organizată la Novi Sad, scena festivalieră europeană trece printr-o perioadă de transformări majore.
Brandul sârbesc, născut în anul 2000 ca manifest pro-democrație, se va reinventa sub forma EXIT Global Tour, un concept care va aduce în 2026 evenimente în mai multe țări, sub mesajul „The Beat of EXIT Will Connect Us All”.

În paralel, o situație similară se conturează la Budapesta, unde Sziget Festival — cel mai mare eveniment open-air din Europa Centrală — riscă să își piardă finanțarea și spațiul tradițional de desfășurare. Grupul american KKR, care deținea controlul asupra companiei Superstruct Holding, proprietarul Sziget, s-a retras din cauza instabilității politice și economice din Ungaria. Decizia a dus la rezilierea contractului de folosință a terenului din insula Hajógyári, punând sub semnul întrebării viitorul festivalului.

Autoritățile din Budapesta au transmis că sprijină simbolic continuarea evenimentului, dar nu pot oferi sprijin financiar, invocând lipsa fondurilor la bugetul local. În același timp, fondatorul Károly Gerendai a confirmat că încearcă să găsească investitori pentru a salva festivalul, estimând că o decizie finală ar putea fi luată până la sfârșitul lunii octombrie. – sursa: dailynewshungary.com
Fondat în 1993, Sziget a devenit un simbol al deschiderii și al diversității, atrăgând anual sute de mii de participanți din întreaga lume. Totuși, pierderile financiare din ultimii ani — peste 3,9 miliarde de forinți în 2024 — și tensiunile politice tot mai accentuate au pus presiune pe organizatori.
Astfel, după ce Serbia pierde EXIT și Ungaria riscă să piardă Sziget, piața marilor festivaluri de muzică din Europa traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimele decenii, marcând sfârșitul unei ere și începutul unei noi etape în cultura live a continentului.
În contextul problemelor financiare tot mai vizibile și al mediului economic instabil din regiune, rămâne de văzut cum se vor resimți aceste tensiuni și pe piața locală a festivalurilor din România.